Lindbjergskolens logo

Nysgerrig Vis

Lindbjergskolen – nysgerrig vis står der på skolens facade. ”Nysgerrig vis” er de ord, skolen tager sit udgangspunkt i, og de ord skal gennemsyre de aktiviteter der foregår, og den omgangsform der er fremherskende.

”Nysgerrig” tager udgangspunkt i den nysgerrighed, der skal være på den verden, der er omkring os. Vi er nysgerrige på litteraturen, naturen, teoretisk viden, praktisk viden osv. Nysgerrigheden skal pirres, så alle tror på, at der er mere at komme efter.

”Nysgerrig” sætter også fokus på nysgerrigheden på hinanden. Skolen er præget af, at man tror på, at der er noget godt at komme efter i hinanden – også når man ikke lige umiddelbart kan se det. Man er nysgerrig på, hvad der er inde bagved, og man insistere på, at man vil finde hinandens bedste sider.

”Vis” er man, når man forstår tingenes sammenhæng. Skolen er præget af den visdom, der ligger i at åbne skolens fag, og den dannelse der kan komme ud af forståelsen af fagenes sammenhænge. At være ”vis” er mere end bare at være klog.

”Vis” kan også forstås som det at ”vise” noget eller at ”vise” vej. Vi er en skole, der har til opgave at vise vej for hinanden. Engang imellem kan en person befinde sig i en situation, hvor det kan være rigtig svært at finde vej, og i den situation gør vi en dyd ud af at vise vej og hjælpe hinanden.